Nieuwe leerwegen: nu ook verkrijgbaar in Duitsland

Op een conferentie in Berlijn gaf ik twee workshops over Lerngemeinschaften. Dit in het kader van het project Aufstieg durch Bildung onder regie van de Deutsche Universität für Weiterbildung. logo_duw_149x80De Duitsers pakken professionalisering grondig aan. Aufstieg durch Bildung beoogt het opleidingsniveau van werkende mensen in heel Duitsland substantieel te verhogen. Cursorisch onderwijs volstaat daarbij niet, er wordt bewust naar nieuwe leerwegen gezocht. Daarvoor was deze conferentie georganiseerd. De conferentie werd ingeleid door prof. David Coghlan uit Dublin. Hij hield een mooi gedoseerd verhaal over actie-onderzoek en koppelde daaraan een pleidooi voor de ‘scholar-practitioner’. Daarbij leunend op de notie van reflective practitioner (D. Schön), maar met meer aandacht voor het doen van onderzoek om beter te worden in je werk en om anderen daarvan te laten profiteren. De mate waarin professionals kennis delen, zegt iets over de kwaliteit van hun werk. Iedere professional heeft een community nodig! Naar aanleiding van deze conferentie is de volgende bundel verschenen: Lernwege gestalten: Studienformate an der Schnittstelle von Theorie und Praxis